|
Fabrica de caramizi Ciurea Iasi:
Cu
ocazia construirii liniei ferate Iasi-Vaslui, Gheorghe Duca, directorul
general al Cailor Ferate Romane a construit in anul 1891 Fabrica de caramizi
si tigla de la Ciurea, langa Iasi. Dupa deschiderea acesteia, toate cladirile
pentru calatori, depouri, cladiri anexe de pe linia Vaslui–Iasi,
Iasi-Dorohoi, Bucuresti-Constanta, din Ramnicu Sarat ca si multe poduri
feroviare au fost edificate numai din caramida rosie de Ciurea. Caramizile,
bine presate si arse erau „tari precum cremenea si sunau precum
clopotele”.
Fabrica
de caramizi de la Ciurea a suferit putine schimbari de-a lungul timpului
deoarece felul in care a fost proiectata nu a permis nici o modernizare
in ceea ce priveste fluxul tehnologic. Singurele modernizari au fost doar
la partea de actionare electrica a instalatiilor de macinare si omogenizare
a argilei si la instalatia de presare.
In incinta fabricii exista si un atelier de ceramica
cu doua cuptoare, care astazi nu mai functioneaza.
Fabrica
de caramizi Ciurea, reprezinta un potential deosebit de valoros din punct
de vedere al valorificarii muzeale. Faptul ca se conserva cladirile, utilajele
si procesul tehnologic face ca aceasta fabrica sa fie unica in zona Moldovei.
Deocamdata nu exista pericolul desfiintarii ei, chiar daca productia de
caramizi a scazut drastic in ultimii ani.
La sfarsitul secolului al XIX-lea, in industria ceramica
si a materialelor de constructii activau patru firme de produs caramizi,
teracota, tuburi si dale. Prima fabrica de caramizi a functionat intre
anii 1843-1859 cu masini aduse de la Viena.
Cladirea fabricii este construita din caramida rosie,
prevazuta in interior cu o structura rezistenta din lemn. Pe frontispiciu
se gaseste un ceas fabricat de renumita firma Paul Garnier din
Franta.
Cladirea adaposteste instalatia de omogenizare si
maruntire a argilei, instalatia de presare, spatiul de uscare si douacuptoare
pentru arderea caramizilor. Unul dintre cuptoare nu mai functioneaza de
25 de ani. Tot in cladirea principala se afla o sectie de ceramica prevazuta
cu roti pentru olari si cuptoare de ardere a ceramicii.
Fabrica functioneaza cu multe din utilajele existente
la infiintare, procurate din Germania si modernizate peparcurs in ceea
ce priveste actionarea electrica. Astfel, in anul 1914 instalatiile au
fost echipate cu motoare electrice de la firma Nienburg a S din
Germania, care functioneaza si astazi. Este impartita in interior pe doua
nivele de o structura din lemn ingenios realizata.
La nivelul superior se afla instalatia de omogenizare
si maruntire a argilei. Maruntirea se face intr-o moara actionata electric,
unde se introduce argila umezita cu apa. Materialul rezultat ajunge
la parter in instalatia de presare , din care argila iese sub forma de
calup si este taiata in forma cunoscuta de caramizi.
Caramizile sunt incarcate manual in carucioare si
apoi impinse pe niste sine inguste in spatiul de uscare aflat la
nivelul superior al cladirii. Acolo caramizile ude sunt asezate pe niste
polite speciale din lemn si lasate sa se usuce cateva zile. Dupa
uscare sunt transportate tot pe sine in cuptorul de ardere.
Cuptorul
de ardere este inelar construit din caramida avand in interior forma unei
piste cu mai multe usi de acces plasate de jur-imprejur. Caramizile uscate
se aseaza in interiorul cuptorului. Din aceiasi zona a cuptorului sunt
scoase caramizile arse. Circuitul focului dureaza doua saptamani. Combustibilul
este transportat pe o banda rulanta in podulcladirii si introdus de catre
muncitori in gurile de ardere ale cuptorului. Gazele arse sunt evacuate
printr-un cos.
Alaturi de corpul fabricii se afla o cladirile anexa
pentru atelierul de reparatii si intretinere care astazi folosit ca magazie.
O alta constructie este rezervorul pentru combustibil
lichid.
Cladirea directiunii este o casa cu ornamentatii
de caramida aparenta la ferestre. Se folosesc mai multe tipuri de caramizi:
drepte, cu suprafata curbata sau taiate in unghi. Pe frontispiciul de
la intrare se poate citi: Birourile administratiei, iar partea
dinspre calea ferata se afla inscriptia Directiunea. Cladirea
este nefolosita si necesita masuri urgente de restaurare.
|